HYE
Meer productiviteit en transparantie door digitale projectwerking
Aannemingsbedrijf HYE wilde zijn projectopvolging en interne communicatie volledig digitaliseren. Enerzijds om af te stappen van papieren dossiers, anderzijds om productiever en transparanter te kunnen werken, over verscheidene projecten en afdelingen heen.
GMI group adviseerde HYE en zorgde voor een digitalisering op maat van dit waterbouwbedrijf: een samenwerkingsplatform gebouwd op Microsoft 365 en SharePoint.
Sector:
waterbouw
Profiel:
gespecialiseerd aannemer van waterbouwkundige werken (onderdeel van de H2O Group)
Oplossing:
DMS-bouwoplossing van GMI in combinatie met
Microsoft 365
Microsoft SharePoint
Aannemingsbedrijf HYE is van geen kleintje vervaard. Zo werkt het mee aan het verhogen van 15 bruggen over het Albertkanaal en bouwt het momenteel een nieuwe waterkrachtcentrale aan het sluizencomplex in Diepenbeek. Tegelijk heeft de waterbouwer zijn projectwerking op digitale leest geschoeid. Papieren dossiers behoren tot het verleden en de opvolging en interne communicatie verlopen veel vlotter dankzij een implementatie van Microsoft 365. GMI group adviseerde HYE en zorgde voor een oplossing op basis van SharePoint, waarbij ‘digitaal samenwerken’ centraal staat .
GMI heeft onze noden goed begrepen en daar een perfect antwoord voor geboden. Om de implementatie concreet te maken, heeft het team ook veel met onze gebruikers gepraat en geluisterd naar hun verwachtingen en verzuchtingen.
Naar een gecentraliseerde en transparante werking
HYE is een gespecialiseerd aannemer van waterbouwkundige werken, die onder meer kaaien, bruggen en waterkrachtcentrales bouwt voor de Vlaamse overheid en voor private opdrachtgevers. Het bedrijf is een onderdeel van de H2O Group uit Zwijndrecht, een groep van watergebonden bedrijven, die van digitalisering een speerpunt heeft gemaakt in haar strategie. Georgy Eggermont, verantwoordelijke voor strategie, organisatie en ontwikkeling: “We willen al onze bedrijven digitaal op de rails zetten. We zoeken daarbij performante systemen die ons helpen om efficiënter en transparanter te werken. Het is niet onze bedoeling om zware investeringen en grote implementaties te doen, maar wel om gericht te investeren in diverse programma’s die snel een concrete oplossing kunnen bieden voor onze specifieke noden.”
Voor HYE is de gedecentraliseerde werking één van die specifieke uitdagingen. “We voeren steeds diverse projecten uit verspreid over heel Vlaanderen. Dat betekent dat heel wat van onze 160 medewerkers op locatie werken. Enerzijds moeten zij vlot onderling kunnen communiceren, maar ook met opdrachtgevers en met leveranciers, soms op plaatsen waar het internetbereik te wensen overlaat. Anderzijds willen we ook een vlotte gegevensdeling met de hoofdzetel in Zwijndrecht, waar de centrale diensten gevestigd zijn.”
Einde van het papieren tijdperk
Tot vorig jaar werkten project- en werfleiders met papieren dossiers per werf. De meeste verantwoordelijken hadden daarnaast hun eigen systeem ontwikkeld voor het bijhouden van informatie op hun laptop of harde schijf. “Digitalisering betekende voor ons dat we wilden afstappen van papier en verspreide systemen om een handiger en transparanter manier van werken te introduceren. We wilden dat iedereen, ongeacht zijn werkplek, op een snelle en efficiënte manier de informatie kon vinden die hij of zij nodig had”, aldus Georgy Eggermont.
HYE contacteerde GMI group om een oplossing op maat uit te werken. Zo werd een samenwerkingsplatform uitgebouwd op basis van Microsoft 365 en SharePoint, waarbij ‘digitaal samenwerken’ centraal staat . “Het voordeel daarvan is dat het voortbouwt op de toepassingen en licenties die we al in gebruik hadden van Microsoft. Daarnaast is het een multifunctionele oplossing: we kunnen onze documenten in één systeem onderbrengen, maar ook taken beheren, goedkeuringsflows managen, enzovoort… En last but not least: het pakket evolueert permanent, waardoor we in de toekomst ook nog nieuwe mogelijkheden kunnen aanboren.”
Eén aanspreekpunt bij GMI
Het aannemingsbedrijf is opgetogen over de samenwerking met GMI group. Georgy Eggermont: “Eerst en vooral heeft GMI onze noden goed begrepen en daar een perfect antwoord voor geboden in de oplossing die zij hebben voorgesteld. Vervolgens, om de implementatie concreet te maken, heeft het team veel met onze gebruikers gepraat en geluisterd naar hun verwachtingen en verzuchtingen.”
“We vonden het een absoluut pluspunt dat we één aanspreekpunt hadden bij GMI, iemand die heel goed begreep hoe wij zelf evolueerden éénmaal we vertrouwd raakten met de oplossing. Er werd snel gereageerd op problemen en bijkomende vragen om de tool aan te passen. GMI voorzag tot slot ook de opleidingen voor onze medewerkers.”
Intussen zijn de projectteams van HYE vertrouwd met hun nieuwe digitale systeem. Projectleider Pim Van Opstal: “Op de werf loopt het nu allemaal veel vlotter. We hebben een interne databank, waar je op basis van metadata gericht de informatie kan opzoeken die je nodig hebt. Dat vermijdt een pak mails of telefoons. Bovendien verloopt de interne communicatie veel beter gestructureerd. Dankzij het systeem van taken kunnen hoofdprojectleider, projectleider en werfleider elkaar gerichter aansturen en feedback geven.”
Het nieuwe samenwerkingsplatform laat toe om informatie te delen met derden die bij onze werven betrokken zijn. Zo kunnen we ook de goedkeuringsflows nu digitaal laten verlopen.
Efficiëntie, tijdswinst, informatie- en kennisdeling
Voor HYE was efficiëntiewinst een belangrijke doelstelling van dit project. “Door alles te centraliseren en toegankelijk te maken vanop elke locatie zorgde GMI voor een vlotte werking en communicatie tussen de verschillende takken van het bedrijf”, vertelt calculator Stijn Boden, die key user is van de digitale oplossing. “De link tussen calculatie en onze werven betekent dat kostbare informatie gemakkelijk kan worden uitgewisseld tussen beide afdelingen. Bovendien is de oplossing op onze maat ontwikkeld, doordat verscheidene mensen uit alle takken van het bedrijf betrokken werden bij het ontwerp van de tool.”
“Als bedrijf hebben we een hele stap vooruitgezet, ” bevestigt Georgy Eggermont. De databank met zoekfunctie, dashboards en digitale flows leveren een pak tijdswinst op. Bovendien hebben de centrale diensten op de hoofdzetel en de directie, een veel beter zicht op wat er op het terrein gebeurt.”
“We zijn erin geslaagd om informatie die bij enkele mensen zat, dankzij het nieuwe pakket te delen met de hele organisatie. Op de lange termijn is dat cruciaal. De volgende stap is trouwens de ontwikkeling van een Intranet voor onze groep, opnieuw samen met GMI.”
Ook voor GMI een leerrijk traject
“HYE is een zeer innovatief bedrijf op het gebied van digitalisering. Ze zoeken steeds naar nieuwe mogelijkheden om nog efficiënter te kunnen werken en optimaler samen te werken, zowel intern en als met externe partners,” vult Mathias Houtmeyers van GMI aan.
Bij HYE werden we uitgedaagd om telkens “net dat tikkeltje meer” te kunnen. We onderzoeken dan ook steeds de nieuwste technologieën om te bekijken welke mogelijkheden die hen kan bieden.
Lees ook
DYWIDAG
ibens
Sibomat
Deforche Construct
Waarom kiezen voor GMI?
- Eén bedrijf, één oplossing
Jij bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij - naast ERP en CRM - ook digitale samenwerkingsplatformen (ECM), centraal documentbeheer (DMS), document handling en BI deel kunnen uitmaken van de oplossing die jij nodig hebt.
- Wij spreken jouw taal
Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken je taal en denken actief mee vanuit jouw specifieke problematiek!
- Je toekomst veilig gesteld
Wij bieden oplossingen die ontwikkeld zijn binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kies je voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren, samen met een netwerk van partners waar GMI group toonaangevend is.
- Onze mensen maken het verschil
95 GMI-ers zorgen dagelijks voor uw automatisatie met verstand van zaken. Wij investeren permanent in kennis en kunde en zorgen voor een feel good cultuur bij onze mensen... want zij maken nu eenmaal het verschil.