Eén digitaal platform in de cloud om alle processen te verlichten

Om haar processen efficiënter te maken en meer inzichten te halen uit de beschikbare data, investeerde de verlichtingspecialist in een digitaliseringsproject waarbij GMI group een alomvattende oplossing voor ERP, CRM en e-Commerce implementeerde.

De bewuste keuze voor Microsoft Dynamics 365 als cloudplatform bleek hierbij een grote troef, met een snelle lancering en gebruikersadoptie tot gevolg.

Sector
distributie en logistiek

Profiel
groothandel in verlichting, onderdeel van de Duitse groep SLV, producent van innovatieve verlichtingssystemen

Oplossing
Gtrade in combinatie met
Microsoft Dynamics 365 Business Central 
Microsoft Dynamics 365 Sales (CRM)
Microsoft Power BI
GeCommerce
Continia Document Capture / Document Output

SLV Nederland

SLV Nederland heeft een oplossing voor elke verlichtingsvraag. Zijn jaarlijkse Big White-catalogus bevat liefst 4.000 verschillende armaturen en systemen. Het grootste deel daarvan zijn eigen ontwikkelingen van het Duitse moederbedrijf SLV, dat zich sinds 1979 heeft toegelegd op innovatieve verlichtingssystemen voor professionele en residentiële verlichting. Om bestellingen snel en efficiënt te kunnen verwerken, investeerde SLV Nederland in een digitaliseringsproject waarbij GMI group een alomvattend ERP-, CRM- en webshoppakket op basis van Microsoft-technologie implementeerde.

SLV Nederland had een Navision 2009-oplossing in gebruik, maar liep tegen de beperkingen van dat pakket aan. Operationeel directeur Marianne Hendrikx: “we wilden een stap verder gaan in onze digitalisering en onze processen nog efficiënter maken. Dat bleek echter quasi onmogelijk in het bestaande systeem. Tegelijk liep er bij ons moederbedrijf in Duitsland een project om over te schakelen op een SAP-pakket. Maar we merkten al snel dat zo’n overstap heel veel tijd vergt. Als lokale directie wilden wij sneller schakelen, zodat we onze werking op korte termijn konden verbeteren.”

Onze processen zijn nu duidelijk gestructureerd, de ERP- en CRM-systemen zijn geen last maar helpen ons daadwerkelijk. We werken dus veel efficiënter dan vroeger.

Marianne Hendrikx-Bloemendal

Operationeel directeur, SLV Nederland

Op zoek naar meer efficiëntie en helder inzicht

Daarom vroeg SLV Nederland aan GMI group welke oplossing haalbaar en betaalbaar was in een minimum van tijd. “We kennen GMI group al lang, ze leverden al ondersteuning voor onze Navision-omgeving. Het is dus een partij waar wij mee vertrouwd zijn en die tegelijk ook onze business goed kent”, vertelt Marianne. “Het leek ons dus aangewezen om met hen een antwoord te zoeken op onze vraag.”

Het team van GMI werkte een alomvattende oplossing uit om de businessprocessen van het bedrijf te digitaliseren en te stroomlijnen…

We kozen voor een volledig pakket cloudapplicaties gebaseerd op Microsoft-technologie. Het hart van die oplossing is het ERP-pakket van Microsoft, nl. Dynamics 365 Business Central.

Willem van Rooij

Sales Manager, GMI group

SLV Nederland

“Met Business Central kunnen we de aankoop- en verkoopprocessen faciliteren, het voorraadbeheer aansturen en ook de financiële administratie en rapportering uitvoeren. Daarnaast werd Dynamics 365 Sales als CRM-toepassing geactiveerd, waar de marketing en salesmensen mee aan de slag gaan”, vervolgt Willem nog.

“Om de processen te digitaliseren en papieren stromen te vermijden, hebben we de oplossing aangevuld met Continia Document Capture en Document Output voor het verwerken van de inkomende en uitgaande facturen. We voorzagen ook een Power BI-applicatie, zodat het management in real time inzicht krijgt in alle data en de nodige rapporten kan aanmaken.”

SLV Nederland
SLV Nederland
SLV Nederland

Een geautomatiseerde webshop

Voor SLV Nederland wordt online verkoop steeds belangrijker. Daarom nam GMI group ook de webshop onder handen. Achterliggend werd GeCommerce uitgerold, een oplossing die de Belgische IT-dienstverlener zelf heeft ontwikkeld en die van Business Central gebruik maakt om het volledige beheer van de webshop te doen. “De aanwezige producten kunnen via onze tool snel worden aangepast, de orders worden automatisch geregistreerd en verwerkt in het ERP-systeem en ook de logistiek wordt van hieruit aangestuurd”, aldus Willem van Rooij.

Om de orders efficiënter te maken, werd ook een EDI-koppeling gemaakt tussen de systemen van SLV Nederland en zijn vijf grootste klanten. Marianne Hendrikx: “Vroeger stuurden die klanten hun orders door per mail of telefoon en moesten die manueel worden verwerkt. Nu loopt de bestelling automatisch binnen in ons ERP-systeem, waardoor de verwerking veel vlotter gaat.”

Onze medewerkers besteden nu 70% minder tijd aan orderverwerking. En dat betekent uiteraard dat ze meer tijd kunnen besteden aan adviesverlening en vragen van klanten.

Marianne Hendrikx-Bloemendal

Operationeel directeur, SLV Nederland

SLV Nederland

Goede voorbereiding garandeert succes

SLV Nederland

Na de eerste gesprekken, werd de implementatie van het ERP-systeem in amper vier maanden tot een goed einde gebracht, binnen het afgesproken budget. Een huzarenstukje, geeft Marianne toe: “We hebben onze doelstelling waargemaakt, wat heel belangrijk was voor het Duitse moederbedrijf.”

De sleutelfactoren voor dit succes waren het feit dat onze key users zeer goed voorbereidend werk hebben geleverd en dat de projectleider bij GMI ook erg begaan was met het project.
Marianne Hendrikx-Bloemendal

Operationeel directeur, SLV Nederland

“De communicatie verliep heel vlot en er werd steeds naar ons geluisterd. Zelf heb ik uiteraard ook de deadlines goed in de gaten gehouden. En zo zijn we heel snel live kunnen gaan.”

SLV Nederland
SLV Nederland
SLV Nederland

Rapportage in real time

Inmiddels zijn alle nieuwe systemen ingeburgerd en merkt SLV Nederland duidelijk de voordelen van deze implementatie. “Om te beginnen hebben we nu een digitaal systeem dat voldoet aan al onze wensen. Doordat het in de cloud draait, kunnen medewerkers vanop eender welke locatie aan de slag gaan. De applicaties zijn ook erg gebruiksvriendelijk. Vroeger had ik steeds een handleiding nodig om gegevens op te zoeken, nu rolt de rapportage er met één druk op de knop uit”, getuigt Marianne.

De financieel directeur is dan ook overtuigd van de meerwaarde en de return on investment…

Alle informatie is nu direct inzichtelijk, waardoor we in real time weten waar we staan en ook snel kunnen rapporteren wanneer het moederhuis dat vraagt. De oplossing is bovendien futureproof aangezien de updates van alle applicaties automatisch in de cloud gebeuren. Ook dat is een grote troef.

Marianne Hendrikx-Bloemendal

Operationeel directeur, SLV Nederland

Lees ook

Eduards Trailer Factory

Eduards Trailer Factory

In tegenstelling tot haar maatwerkbelofte stuurt dé specialist in aanhangwagens de productie volledig aan vanuit standaard Business Central.

Elicio

De overstap naar Business Central met Continia Document Capture brengt de digitale transformatie in stroomversnelling bij internationale energiespeler.
Sanicomfort

Sanicomfort

Groothandel in sanitair en verwarming lanceert met GeCommerce een compleet nieuwe webshop met uitgebreid klantenportaal, gekoppeld met ERP.

Sibomat

Een overkoepelende aanpak met Gbuild als totaaloplossing leidt een digitale transformatie in goede banen bij dé specialist in houtskeletbouw.
  • Eén bedrijf, één oplossing

Jij bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij - naast ERP en CRM - ook digitale samenwerkingsplatformen (ECM), centraal documentbeheer (DMS), document handling en BI deel kunnen uitmaken van de oplossing die jij nodig hebt.

  • Wij spreken jouw taal

Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken je taal en denken actief mee vanuit jouw specifieke problematiek!

  • Je toekomst veilig gesteld

Wij bieden oplossingen die ontwikkeld zijn binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kies je voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren, samen met een netwerk van partners waar GMI group toonaangevend is.

  • Onze mensen maken het verschil

95 GMI-ers zorgen dagelijks voor uw automatisatie met verstand van zaken. Wij investeren permanent in kennis en kunde en zorgen voor een feel good cultuur bij onze mensen... want zij maken nu eenmaal het verschil.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Download PDF

Download PDF

Download PDF