Sanicomfort
Een optimale klantenservice met de ERP-gekoppelde webshop GeCommerce
Om de professionele installateur snel en vakkundig vooruit te helpen, lanceerde de toonaangevende groothandel in sanitair en verwarming, een compleet nieuwe webshop met uitgebreid klantenportaal.
Sanicomfort koos hierbij voor GeCommerce, de e-commerce-oplossing van GMI group. Bijkomend voordeel: de nieuwe webshop integreert naadloos met hun ERP-systeem, nl. Microsoft Dynamics NAV.
Sector
distributie en logistiek
Profiel
groothandel in badkamers, sanitair, verwarming en technieken
Oplossing
Microsoft Dynamics NAV in combinatie met GeCommerce
Met ruim 30 jaar ervaring als groothandel in sanitair en verwarming is Sanicomfort een gevestigde naam in West- en Oost-Vlaanderen. Het familiebedrijf heeft als doel de professionele installateur snel en vakkundig vooruit te helpen. Over alle kanalen. Sinds enige tijd staat daarom een compleet nieuwe webshop met uitgebreid klantenportaal live.
Een interview (verschenen in OnlineRetailer) met Karen Verschuere van Sanicomfort en Lieven Tuytschaever van GMI group, verantwoordelijk voor de bouw van de GMI-webshop – GeCommerce – en de volledige integratie met het ERP-systeem Microsoft Dynamics NAV.
Samen met GMI zullen we blijven investeren om de digitale omgeving nog toegankelijker en vlotter te maken en de user experience voor onze klanten te verhogen.
Van webshop naar digitale omgeving
Digitalisering is aan de orde van de dag. “Bij de jonge generatie is online shoppen inmiddels goed ingeburgerd,” zegt Verschuere terecht. “Die evolutie zien we ook bij de professionele installateurs. Ze zijn mee met online bestellen. Dat was een van de redenen om te investeren in een nieuwe online omgeving waar installateurs op elk moment van de dag en op elk willekeurig device een bestelling kunnen plaatsen of klantinformatie kunnen inzien.”
Hilde Delrue, medezaakvoerder van Sanicomfort: “We hadden al een webshop, maar die was sterk verouderd en kon bovendien wel een nieuw jasje gebruiken. We wilden een digitale omgeving creëren waarin het aangenaam shoppen is met een nieuwe look and feel, mooie foto’s en veel instant informatie. Een groot contrast met de oude webshop die eerder functioneel en heel basic van opzet was. Ondanks de enorme hoeveelheid aan functionaliteiten zien we de nieuwe webshop niet als vervanging, maar als aanvulling op onze bestaande kanalen. Als een klant telefonisch of per mail een bestelling wil plaatsen, kan dat natuurlijk ook nog. Dat is net de kracht van ons familiale karakter.”
Geen dubbel werk meer met GeCommerce
Sanicomfort heeft bewust gekozen voor een samenwerking met GMI group. “We maken reeds vele jaren gebruik van de diensten van GMI voor wat betreft ons ERP-systeem in Dynamics NAV,” legt Verschuere uit. “Zij kennen ons bedrijf, onze producten en onze noden. Bovendien, de ervaring leert dat als we met twee partners moeten overeenkomen, dat het minder vlot loopt. De e-commerce oplossing GeCommerce integreert naadloos met ons ERP. Dat betekent dat we maar één systeem moeten onderhouden en updaten. We hebben een assortiment van ruim 20.000 artikelen, dus dat scheelt ontzettend veel tijd. Ook het aanmaken van een nieuw artikel is een kwestie van invoeren in het ERP, een paar vinkjes aanklikken en het staat online.”
Tuytschaever voegt toe: “Sanicomfort heeft zijn volledige business gestroomlijnd in het ERP. De webshop is een extra kanaal, een bijkomende service die qua onderhoud volledig gestuurd wordt vanuit het ERP.”
We merken dat het onderhouden van enerzijds data binnen een ERP-systeem en anderzijds data en gegevens binnen een e-commerce oplossing dikwijls dubbel werk is. GeCommerce biedt hiervoor een pasklare oplossing.
Bliksemsnelle synchronisatie met ERP
GeCommerce is een extra module die volledig geïntegreerd is in de menustructuur van Dynamics NAV, vervolgt Tuytschaever. “Ook de set-up van de webshop naar content en foto’s toe verloopt centraal vanuit het ERP-systeem. De klant hoeft daar niet wakker van te liggen. We maken voor de synchronisatie van aanvullende content voor de webshop, zoals foto’s en video’s, gebruik van Cloudinary, een cloud platform. Dat maakt dat we het ERP niet onnodig hoeven ‘vervuilen’. Al die content komt bliksemsnel op het e-commerceplatform terecht.”
Die naadloze integratie van GeCommerce met Dynamics NAV biedt volop kansen, ook bijvoorbeeld naar opvolging toe.
Op het moment dat er online een offerte wordt aangevraagd of een winkelmandje wordt gevuld, zit dat een milliseconde later al in het ERP-systeem.
“De klantendienst kan hierop direct actie ondernemen, eventueel nabellen als een winkelmandje niet wordt afgerond, enz. Alles met als doel tot een optimale service te komen”, besluit Hilde nog.
Een betere specificatie van 20.000 artikelen
Gezien een assortiment van ruim 20.000 artikelen was het voor Sanicomfort best een tijdrovende klus om alle artikelen op de juiste manier weer te geven. Verschuere: “We zijn er een tijdje mee bezig geweest, maar zijn heel tevreden met het resultaat. Het was bovendien een goed moment om de structuur en bepaalde oude instellingen te herbekijken en een goede logica in te bouwen. Per artikel kunnen we nu heel wat meer kenmerken toevoegen die voorheen niet gespecificeerd waren.”
Voor GMI group viel de tijdinvestering daarentegen reuze mee. “Omdat Sanicomfort de processen in het ERP al grotendeels op orde had, konden we GeCommerce vrij lean implementeren,” blikt Tuytschaever terug. “De workload zat hier inderdaad aan de kant van de klant.”
Een zachte start voedt de ambitie om te blijven groeien
De nieuwe webshop van Sanicomfort staat sinds begin dit jaar live. “We hebben gekozen voor een ‘zachte start’ om eventuele kinderziektes eruit te kunnen halen,” aldus Delrue.
“Aanvankelijk was het de bedoeling om de webshop groots te presenteren tijdens onze klantendag. Corona heeft daar een streep doorgehaald. De komende tijd gaan we onze vaste klanten persoonlijk contacteren om op individueel niveau het platform te gaan promoten. Ondanks de ‘zachte start’ merken we toch al een lichte stijging in het aantal weborders.”
De eerste reacties zijn zeer positief. Nu is het belangrijk om de webshop up to date te houden en ervoor te zorgen dat onze logistiek ook mee kan met hetgeen we online beloven.
Lees ook
SLV Nederland
Sanutal
Roland Europe Group
Novolab
Waarom kiezen voor GMI?
- Eén bedrijf, één oplossing
Jij bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij - naast ERP en CRM - ook digitale samenwerkingsplatformen (ECM), centraal documentbeheer (DMS), document handling en BI deel kunnen uitmaken van de oplossing die jij nodig hebt.
- Wij spreken jouw taal
Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken je taal en denken actief mee vanuit jouw specifieke problematiek!
- Je toekomst veilig gesteld
Wij bieden oplossingen die ontwikkeld zijn binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kies je voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren, samen met een netwerk van partners waar GMI group toonaangevend is.
- Onze mensen maken het verschil
95 GMI-ers zorgen dagelijks voor uw automatisatie met verstand van zaken. Wij investeren permanent in kennis en kunde en zorgen voor een feel good cultuur bij onze mensen... want zij maken nu eenmaal het verschil.
- Samen sterk met de ESC Groep
Sinds mei 2024 maakt GMI deel uit van de ESC Groep. Deze bestaat uit meerdere sterke spelers die samen dé uitdager willen zijn in de Europese IT-en business applicatiemarkt. Onze klanten kunnen rekenen op expertise in Microsoft-technologie zoals Dynamics 365 (ERP en CRM), Microsoft 365, Power BI, e-Business, Cyber Security, IT-beheer en AI (Copilot).