Bouwmanagement in één systeem
Bedrijfssoftware levert pas echt meerwaarde op als alle toepassingen met elkaar samenwerken. Daarom werd Gbuild gebouwd op het vertrouwde Microsoft-platform. Zo kan je in één omgeving blijven werken zonder dat je voortdurend moet schakelen van de ene naar de andere toepassing.
En op basis van onze expertise in de bouwwereld werd Gbuild nog uitgebreid met verschillende toepassingen voor document scanning & handling, project en resource planning, urenregistratie en materiaalverbruik, projectopvolging, e-facturatie, rapportering en dashboards, etc.
Stroomlijn alle bouwprocessen
In de huidige context van steeds snellere digitalisering is een professionele ondersteuning op administratief en bouwtechnisch gebied ook voor jouw bouwonderneming belangrijker dan ooit.
Indien u mee aan het roer staat van een middelgrote of grote bouwonderneming, is een volledig geïntegreerde bouwsoftware de allereerste prioriteit.
Dat kan je alleen maar realiseren met een goed draaiend bedrijfssysteem. Met Gbuild verlopen alle bouwprocessen voortaan gestroomlijnd in één softwaresysteem: van voorcalculatie naar werkvoorbereiding en van uitvoering tot en met de facturatie en nacalculatie.
Bekijk hieronder de verschillende bouwprocessen binnen onze totaaloplossing Gbuild!
Van projectaanvraag tot voorcalculatie
Om een bouwproject binnen te halen, moet je een scherpe en marktconforme verkoopprijs kunnen maken. Schat alle kosten van het project zo correct mogelijk in op basis van een accurate voorcalculatie. Zo neem je een marge op de meest optimale verkoopprijs.
- Alle prospecten kunnen worden opgenomen, opgevolgd en gekwalificeerd via het ingebouwde CRM-systeem (Dynamics 365 Sales).
- Van openbare aanbestedingen op het e-notificationplatform van de overheid tot eigen projectopportuniteiten via het sales team.
- Van projectaanvragen door architecten of bouwheren die binnenkomen via de website, telefonisch of via marketingacties.
- De info in CRM wordt vanaf de verkoopfase tot aan de oplevering van het project gevoed met relevante data.
- Door de synchronisatie met de CRM-toepassing moet de input van data slechts eenmaal gebeuren en is alle info steeds beschikbaar.
- Het calculatieproces start met het inlezen van een meetstaat die vanuit verschillende bronnen kan worden aangeleverd.
- Externe meetstaten kunnen worden geïmporteerd door het inlezen van een Excel file aangeleverd door de klant of zelfgemaakt.
- Ook bestaat de mogelijkheid om de meetstaat en de detailmeetstaat manueel in te geven.
- Beheer alle documenten centraal en deel ze met interne of externe partijen met onze DMS-oplossing Docufly .
- Zo maak je efficiënt gebruik van de krachtige functionaliteiten van SharePoint, aangevuld met onze expertise in bouwprocessen.
- Deze SharePoint site kan eenvoudig worden aangemaakt, rechtstreeks vanuit het calculatieproject.
- Alle projectgerelateerde informatie wordt gecentraliseerd (lastenboek, prijsvragen, communicatie met klant of architect, …).
- Maak prijsvergelijkingen met overzichten per post en per leverancier en maak meerdere prijsaanvragen op per verkoopofferte.
- Voeg eenvoudig wijzigingen of aanvullingen, kortingen, leveringsvoorwaarden, etc. toe.
- Genereer prijsaanvragen en stuur deze geautomatiseerd uit via Continia Document Output.
- Alle prijsaanvragen kunnen meteen ook opgeslagen en gedeeld worden met de leveranceris via de SharePoint-oplossing Docufly.
- Vergelijk de ontvangen offertes, calculeer de kostprijs en bepaal de finale verkoopprijs a.d.h.v. winstpercentages.
- Maak offertedocumenten op en bezorg ze aan de klant.
- Na een eventuele onderhandelingsronde kan het project worden ‘besteld’.
Van werkvoorbereiding tot planning
Van zodra jouw klant akkoord gaat met de prijs, start de werkvoorbereiding. Het project wordt hier vanuit een andere insteek benaderd. De focus ligt hier op een grondige voorbereiding in functie van een rendabele kwalitatieve uitvoering.
- Maak projecten aan met met kostendrager- en activiteitscodes.
- Creëer budgetoverzichten vanuit de werkbegroting.
- Zet de verkoopofferte om in de werkbegroting met achterliggende detaillijnen.
- Met de dynamische planningstool timaster kan materiaal en materieel worden ingepland.
- Ook kan deze grafische planningtool worden gekoppeld met het digitaal planbord.
- De projectdata wordt gesynchroniseerd en stapsgewijs gepland in de planningstool.
- Crëeer inkooporders vanuit de werkbegroting met referentie naar het projectnummer.
- Registreer gehele of gedeeltelijke ontvangsten op het project met opvolgen van de backorders.
- Beheer raamcontracten met leveranciers en onderaannemers.
- Vertrek eventueel vanuit de offertes die reeds beschikbaar zijn van bij de offertevorming.
- In de zoektocht naar de meest gunstige offerte, kunnen deze verder worden aangevuld met bijkomende prijsaanvragen.
- Op basis van templates worden bestellingen opgemaakt, doorgestuurd en gearchiveerd op SharePoint (via Docufly).
- Docufly kan hierbij ook worden gebruikt als digitale samenwerkingstool met leveranciers en onderaannemers.
- Automatiseer het uitsturen van de prijsaanvragen via de geïntegreerde tool Continia Document Output.
- Alle relevante data kan automatisch worden toegevoegd aan het project in de CRM-omgeving.
Van planning tot uitvoering
Het werk is ingepland, de uitvoeringsdocumenten zijn voorhanden, de contracten zijn gemaakt en alle resources zijn beschikbaar. Nu start de uitvoering waarbij mensen, materiaal en materieel ingezet en opgevolgd worden en de bijhorende kosten correct worden toegewezen.
- Via de synchronisatie met GeoDynamics worden de gepresteerde uren van de ploegen automatisch ingelezen in Gbuild
- Deze worden verder verwerkt in functie van kostenverwerking en doorgegeven aan het sociaal secretariaat.
- Materialen worden op het project gekocht of vanuit voorraad geleverd.
- Voorraadwijzingen worden vervolgens correct verwerkt en de kosten worden per project geboekt.
- Inkoopvoorstellen worden desgewenst gegenereerd.
- Pro rata de uitvoering worden receptiebonnen opgemaakt die de basis zijn voor de facturatie door de onderaannemers.
- Indien van toepassing, wordt er gewerkt met schijffacturatie.
- Inkomende facturen worden via Continia Document Capture-functionaliteit automatisch gekoppeld aan de juiste inkooporders.
- Via een goedkeuringsflow wordt het goedgekeurd en daarna administratief en financieel verwerkt.
- Organiseer het onderhoud van het in te zetten materieel en wijs de juiste kosten toe op het project.
- Voor de opmaak en het beheer van werfverslagen kan je gebruik maken van de standaard integratie met Archisnapper.
- Bij de opstart van het project wordt ook in deze toepassing de nodige data gesynchroniseerd.
- Werfverslagen en uitvoeringsopmerkingen worden gedurende de uitvoering opgemaakt en verstuurd.
- Verwerk de wijzigingen in het project als min- of meerwerken op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier.
- Met voortgangsstaten kan je snel vergelijken wat effectief werd uitgevoerd met wat er effectief verbruikt werd.
- Zo kan je ook vorderingsstaten automatisch genereren.
Naar facturatie en nacalculatie
De nacalculatie is onontbeerlijk voor een gecontroleerde bedrijfsvoering en het facturatieproces. Met voortgangsstaten volg je de interne uitvoering op terwijl periodieke vorderingsstaten de basis vormen voor de facturatie aan je klant. Na beëindiging van de werken kan je via uitgebreide statistieken de opbrengst nagaan.
- Maak gebruik van de gedetailleerde voortgangstaten om accurate vorderingsstaten op te maken.
- Ook het verwerken van multiklanten en het gebruik van meerdere BTW-tarieven, is met al zijn varianten uitgewerkt.
- Koppel de facturatie automatisch met Peppol, dé internationale standaard op het gebied van e-invoicing.
- Ook hier kan de gewenste data m.b.t. de facturatie gesynchroniseerd worden met onze CRM-oplossing voor de bouw.
- Alle facturen incl. het facturatieoverzicht met betaalstatus, kunnen gedeeld worden via onze SharePoint-omgeving Docufly.
- Via budgetstatistieken beschik jij op elk moment van de dag en in elke fase van het project over alle belangrijke data.
- Maak gebruik van Datamount, onze voorgedefinieerde Power BI-dashboards die door GMI ontwikkeld zijn voor de bouw.
Verrijkt met aanvullende oplossingen
Wij breiden Gbuild uit met gespecialiseerde (of eigen ontwikkelde) functionaliteiten, toepassingen of diensten
van diverse technologische en business partners waar we mee samenwerken:
Financieel en administratief beheer
Versnel het documentbeheer in Dynamics 365 Business Central met Document Capture, Output en Expense Management.
Project & Resource Planning
Krijg een volledig zicht op de werf met timaster, geïntegreerd met Dynamics 365 Business Central.
Mobiele tijdregistratie
Registreer de werkuren digitaal en koppel GeoDynamics automatisch met het sociaal secretariaat.
Mobiele werfopvolging
Bespaar tijd bij inspecties, werfverslagen en opleveringen met de mobiele app van ArchiSnapper.
Bedrijfsinformatie
Haal actuele en correcte bedrijfsgegevens binnen in Dynamics 365.
Magazijnbeheer
Integreer de werkprocessen in het magazijn met Mobile WMS, rechtstreeks in Dynamics 365 Business Central.
Activiteiten in-the-field
Ondersteun de mobiele activiteiten in het warehouse of field service met MobileNAV in Dynamics 365 Business Central.
Rapportage & Analyse
Maak flexibel aanpasbare rapportages met Jet Reports of snelle analyses met Jet Analytics van insightsoftware.
Check onze blog
Lees hier enkele recente nieuwsberichten of ga aan de slag met onze tips en tricks.
Ontdek onze bouwoplossingen op Digital Construction
Atrio kiest GMI als business partner voor een volwaardig digitaliseringsproject
GMI sluit partnership met VanMeijel voor DMS en samenwerkingsplatformen
Volg een webinar
Herbekijk of volg een webinar over relevante topics:
Waarom kiezen voor GMI?
- Eén bedrijf, één oplossing
Jij bent één bedrijf; één geïntegreerd systeem is dan ook vanzelfsprekend. GMI group staat met het 4D Solution Concept garant voor een totaalbenadering waarbij - naast ERP en CRM - ook digitale samenwerkingsplatformen (ECM), centraal documentbeheer (DMS), document handling en BI deel kunnen uitmaken van de oplossing die jij nodig hebt.
- Wij spreken jouw taal
Waarom kozen honderden toonaangevende ondernemingen al voor GMI group? Omdat wij begeleiding garanderen door mensen die met beide voeten in de dagelijkse praktijk staan. Wij spreken je taal en denken actief mee vanuit jouw specifieke problematiek!
- Je toekomst veilig gesteld
Wij bieden oplossingen die ontwikkeld zijn binnen het meest betrouwbare en toekomstgerichte softwareplatform van Microsoft. Zo kies je voor een oplossing die in de toekomst zal blijven evolueren, samen met een netwerk van partners waar GMI group toonaangevend is.
- Onze mensen maken het verschil
95 GMI-ers zorgen dagelijks voor uw automatisatie met verstand van zaken. Wij investeren permanent in kennis en kunde en zorgen voor een feel good cultuur bij onze mensen... want zij maken nu eenmaal het verschil.
- Samen sterk met de ESC Groep
Sinds mei 2024 maakt GMI deel uit van de ESC Groep. Deze bestaat uit meerdere sterke spelers die samen dé uitdager willen zijn in de Europese IT-en business applicatiemarkt. Onze klanten kunnen rekenen op expertise in Microsoft-technologie zoals Dynamics 365 (ERP en CRM), Microsoft 365, Power BI, e-Business, Cyber Security, IT-beheer en AI (Copilot).