Wat zijn de meest in het oog springende functies in de laatste nieuwe versie van Dynamics 365 Business Central? Deze release wave 1 werd gelanceerd in april 2023 en biedt gebruikers een hele reeks interessante nieuwe mogelijkheden. We lichten ze graag even uit.
- Multi-company: Master Data Management
- Multi-company: uitbreiding van Company Hub
- In-tool analyse: nooit meer exporteren naar Excel voor pivot-analyses
- Boekingsvoorbeeld beschikbaar op meerdere dagboeken
- Vereenvoudigd overzicht van grootboekrekeningen
- Localisaties als extension: binnenkort 1 grote versie?
- UX: vereenvoudigd opladen van bestanden
- UX: stel zelf uw menu samen, ook in regelvensters
- UX: alle velden beschikbaar in Personalize
Bekijk hier het volledige release plan voor Dynamics 365 Business Central.
Bekijk hier de nieuwste features!
Microsoft lost in deze release een eerste versie van het concept ‘MDM-in-ERP’. De volledige reikwijdte ervan is bij het ter perse gaan van deze blog nog niet bekend, allicht wordt meer duidelijk in aanloop naar de effectieve release.
PS: ook deze is eentje om naar uit te kijken:
Company Hub levert een beknopt KPI-overzicht over een aantal vooraf-gedefinieerde bedrijven. Deze lijst levert snel inzicht in de toestand van deze bedrijven, zonder ze te moeten openen of toevlucht te zoeken tot externe BI.
In deze release worden er extra KPI’s in het overzicht opgenomen.
Activeer in lijstschermen de optie Analyseren via de knop in het menu. Analyseren geeft u de mogelijkheid om in de applicatie de draaitabellen te maken die u eerder in Excel maakte.
Via de optie Kolommen aan de rechterzijde van het scherm kan de functionaliteit van een Excel Pivottable op een intuïtieve manier gebruikt worden om totalen te berekenen.
Tot op heden was het een arbitraire keuze van Microsoft om de Posting Preview (of Boekingsvoorbeeld) beschikbaar te maken op bepaalde documentschermen (orders / facturen) en dagboeken (diversendagboek). In deze nieuwe release is de beschikbaarheid van het boekingsvoorbeeld ruim uitgebreid.
Zo is het boekingsvoorbeeld beschikbaar gemaakt op het Artikeldagboek, zodat naast de logistieke beweging (nl. de aantallen waarmee de voorraad wordt bijgewerkt), ook de boekhoudkundige impact van deze operatie kan ingeschat en gecontroleerd worden, voorafgaand aan de effectieve boeking.
In deze release komt er een nieuw veld Reviewed in de tabel Grootboekposten. Om het periode-afsluitingsproces van het controleren en reconciliëren van grootboekrekeningen te versnellen, kunt u de grootboekposten voor een bepaalde grootboekrekening bekijken en de posten markeren als Reviewed.
Het beheer van meerdere lokalisaties (lees: de integratie van landspecifieke aanpassingen voor local compliance) is een game changer. Tot op heden was het niet mogelijk, tenzij met het in acht nemen van belangrijke compromissen, om meerdere localisaties in 1 omgeving te draaien.
Microsoft stelt in deze release de Zweedse localisatie ter beschikking als extension. Voor de Belgische markt is dat uiteraard slechts voor enkelingen een relevante aanvulling, maar het is allicht de voorbode van de mogelijkheid om buitenlandse localisaties te integreren in bestaande oplossingen.
We volgen het voor u op de voet.
Het dialoogvenster voor het uploaden van bestanden in Business Central is verbeterd met een duidelijke drop area waar gebruikers een enkel bestand kunnen neerzetten via Drag and Drop.
Ongeacht welk bedrijfsproces het uploaden van documenten vereist, gebruikers kunnen kiezen tussen het slepen van een bestand of het gebruik van de meer traditionele bestandskiezer.
Microsoft heeft het personaliseren van menu’s uitgebreid zodat zodat gebruikers menustructuren beter naar hun hand kunnen zetten en dichter kunnen laten aansluiten bij hun dagdagelijks werk.
Naast de actiebalk bovenaan pagina’s, kunnen vanaf nu ook menu-opties op subonderdelen in het regelvenster (inkoopregels) gepersonaliseerd worden, zodat het invoeren van lotnummers of het controleren van toeslagen in deze release een pak minder clicks vereist.
Het is altijd al een arbitrair verschil geweest: waarom zijn sommige velden niet beschikbaar om toe te voegen aan een scherm via Personaliseren, terwijl de informatie wel degelijk in de tabel zit?
Dit verschil behoort vanaf deze release tot het verleden. Het zal mogelijk worden om alle velden (ook die uit table extensions) toe te voegen aan de user interface.
Snel starten met Dynamics 365 Business Central?
Ga in enkele weken tijd aan de slag met de krachtige standaardfunctionaliteiten van Business Central, zonder omslachtige functionele analyse.
Extra ondersteuning of advies nodig?
Onze experten helpen u graag om dat vlekkeloos te laten verlopen!
Willem van Rooij
Sales Manager, GMI group
Willem van Rooij
Sales Manager,
GMI group
0 reacties