Digitalisering is aan de orde van de dag. Die evolutie zien we ook steeds meer in Business-to-Business scenario’s (B2B) waar de professionele inkoper vertrouwd is met online bestellen via e-commerce platformen. Bedrijven worden echter vaak afgeschrikt door de complexiteit en de hoge kosten die de opstart en het beheer van een B2B e-commerce-omgeving met zich meebrengt. GMI group bewijst dat het ook anders kan.
Een gesprek met Tim Vanden Ecker, Expert Team Lead ECM & E-Commerce bij GMI group.
De business stroomlijn je in het ERP, de webshop is een extra module
Bedrijven worden vaak afgeschrikt door de complexiteit en hoge kosten bij de opstart en het beheer van een webshop. GMI group ontwikkelde speciaal hiervoor een e-commerce platform onder de naam “GeCommerce”.
Met GeCommerce stappen we af van het beeld dat een webshop en ERP-systeem als twee losse oplossingen worden gezien. Een webshop is een extra module op je ERP-systeem die zowel dezelfde data alsook orderprocessen gebruikt. We breiden onze Points of Sales uit, maar lanceren geen nieuw beheersplatform.
Dankzij GeCommerce zal de webshop rechtstreeks en live data tonen uit het ERP-systeem. Denk hierbij aan stockgegevens, klantspecifieke prijzen, klantgerelateerde artikelen, promo’s, mijn bestellingen en herbestellen. Het is zelfs mogelijk om binnen GeCommerce een multi company beleid te voeren vanuit de centrale backoffice, bijvoorbeeld twee aparte e-commerce kanalen: een premium webshop en een outlet webshop voor restpartijen.
Een ERP-gekoppelde webshop verhoogt de user experience
In de huidige online wereld zijn we gewend om naar mooie, aantrekkelijke en performante webshops te gaan. We zijn bekend met de processen en acties om een bestelling te plaatsen. Door een aan ERP-gekoppelde webshop zorgen we ervoor dat inkopers bij firma’s dezelfde interface ervaren als die ze gewend zijn van de B2C-webshops. Wanneer we dezelfde laagdrempelige ervaring kunnen aanbieden met onze ERP-informatie rond stock, bestellingen en gepersonaliseerde prijzen stijgt de kans op een conversie tot bestelling.
De naadloze integratie van GeCommerce met Microsoft Dynamics 365 biedt volop kansen, ook naar opvolging toe.
Door het koppelen van de ERP-omgeving aan GeCommerce voeg je een nieuwe dimensie toe aan je klantenanalyse. Je krijgt een nieuwe kijk op artikelen en het zoek/koopgedrag van je gebruikers. De informatie die we kunnen ophalen uit onze online data kan gebruikt worden om zowel je shop te verbeteren, maar ook om gerichte marketingcampagnes op te starten in het CRM-systeem. Denk hierbij aan Dynamics 365 Sales, al dan niet in combinatie met een marketing automation platform als ClickDimensions.
Daarnaast biedt Microsoft Power BI ons als dashboarding tool geavanceerde mogelijkheden om de ERP- en webshopdata met elkaar te vergelijken met een betere kijk op onze artikelen, kosten en de markt waarin we ons bevinden.
GeCommerce kan je vrij lean implementeren
Op vier uurtjes kunnen we al een eerste voorstel doen aan onze klanten middels een proof of concept. De totale doorlooptijd van een traject is vervolgens slechts twintig werkdagen. Op deze manier kan je binnen een korte doorlooptijd je business een online boost geven. Je stapt op een betaalbare en laagdrempelige manier in de e-commerce wereld.
Door de koppeling met het vertrouwde ERP-systeem kan je al snel de focus leggen op het optimaliseren en verbeteren van je processen en bouw je ze niet vanaf ‘nul’ opnieuw op.
De nieuwe informatie die je webshop je geeft, zijn daarbij goud waard voor marketing, sales en je customer successtory. Snel schakelen en op tijd reageren zijn in deze snel veranderende wereld van essentieel belang.
0 reacties