Iedereen heeft er al jaren de mond van vol. Een zichzelf respecterend bedrijf moet investeren in digitalisatie. Dit is een open deur intrappen, want digitalisering is een breed begrip. Zoals ook bleek uit ons trendrapportĀ āDe digitale barometerā, liggen kritische softwaretoepassingen vaak aan de basis van een geslaagde digitale transformatie.
Ook in de magazines van de Confederatie Bouw – Techlink Power+ en Heat+ – voor respectievelijk installatiebedrijven in speciale technieken en HVAC, verscheen hierover recent een bijdrage van GMI. In deze blog zoomen we in op vaak gehoorde argumenten om al dan niet werk te maken van digitalisering.
1. Efficiƫntie verhogen
We doen veel te veel dubbel werk.
En door inputwerk van dezelfde data in verschillende systemen, verliezen we tijd en geld. We zouden met diezelfde mensen echter meer business kunnen draaien. Onze efficiƫntie moet dus naar omhoog.
2. Fouten beperken
We maken te veel fouten.
Er zijn verschillende versies van calculatietemplates in omloop, iedereen heeft zijn eigen versie en sommige berekeningsfouten komen dan ook steeds terug. Daarnaast neemt het updaten van een offerte teveel tijd in beslag. Dat zou met Ć©Ć©n druk op de knop moeten kunnen gebeuren.
3. Transparante processen
We hebben geen zicht op onze bestellingen.
Wanneer een order binnen is hebben we ongelofelijk veel werk om alles te bestellen bij onze leveranciers. We hebben geen zicht op leveringstermijnen en bestellen dan ook te snel … waardoor we dan weer met teveel stock liggen. Vaak kloppen de prijzen niet meer wanneer we aankopen en zo snijden we in onze marge of kunnen we niet scherp genoeg gaan, waardoor we business verliezen.
4. Meer klanttevredenheid
We factureren te laat.
Het duurt eeuwen vooraleer we onze serviceopdrachten kunnen factureren. De geschreven werkbonnen blijven in de camionetten liggen of zijn nauwelijks leesbaar. We moeten te lang wachten op ons geld en de klant is ontevreden omdat hij zijn factuur te laat ontvangt.
5. Informatie centraliseren
Belangrijke documenten gaan verloren.
We weten geen blijf met alle technische documentatie, attesten, plannen en dergelijke meer. Kasten puilen uit, op de file server vindt zelfs een kat haar jongen niet meer terug…
6. Proactieve bedrijfsvoering
We hebben geen accurate cijfers.
We hebben geen cijfers om strategische beslissingen te nemen. We zijn maandelijks dagen bezig om rapporten samen te stellen om de nodige inzichten te bekomen, want de informatie zit her en der verspreid.
7. Gebruiksvriendelijke technologie
Ons systeem is verouderd.
Ons systeem is niet alleen verouderd… het wordt zelfs niet meer ondersteund en we hebben teveel eilandjes binnen ons bedrijf. Onze jongere collegaās zeggen dat we met verouderde oplossingen aan het werken zijn, niet gebruiksvriendelijk en niet intuĆÆtief. De gemiddelde technieker anno 2020 is opgegroeid met de gsm in de hand, waarom zouden ze dan geen digitale werkbon kunnen invullen?
8. Professionele ondersteuning
We hebben geen vertrouwen in onze IT-partner.
We hebben geen vertrouwen meer in de toekomst van de gebruikte software en/of in de IT-partner die ons tot nu toe ondersteunt.
Een geĆÆntegreerde aanpak
Dit alles pleit voor een geĆÆntegreerde aanpak en dito oplossing. GMI group trekt deze kaart al jaren en laat de verschillende applicaties binnen uw installatiebedrijf spreken met elkaar. Hiervoor gebruiken we uitsluitend Microsoft-technologie, meer bepaald Dynamics 365 in combinatie met het Power Platform.
Micrososoft Dynamics 365 Business Central is een wereldwijd gebruikt ERP-systeem met meer dan honderdduizenden gebruikers. Dit kneden we dankzij onze expertise en knowhow op maat van uw bedrijf.
Omdat het anno 2020 niet meer realistisch om als ERP-partner alles zelf in huis op te lossen of te bouwen, laten we ons daarbij omringen door professionele partners voor gespecialiseerde deeloplossingen. Denk aan grafische planningstools, mobiele werkbonnen, scanning, documentarchivering, etc.
Ja maar, een geĆÆntegreerde oplossing kost handenvol geld!
Dit is Ć©Ć©n van de meest gehoorde argumenten om vooralsnog niet te investeren in de uitrol van een nieuw ERP-syteem.
Herkenbaar? Maak dan zelf even deze eenvoudige berekening:
Stel dat een bedrijf 50 werknemers heeft, dan spreken we over 50 uur per week.
Rekening houdende met een 38-uren week betekent dit 1,32 FTE.
Wanneer een FTE jaarlijks het bedrijf ongeveer ā¬ 60.000 kost, dan komen we op ā¬ 79.200 per jaar of ā¬ 396.000 op 5 jaarā¦
U kan zelf de redenering opbouwen voor uw bedrijf. Weet dat een tijdswinst van 12 minuten per dag per personeelslid niet overdreven is, dit mag gerust maal twee.
minuten
FTE
EUR op 5 jaar
Aan uw bedrijf bent u reeds tientallen jaren aan het bouwen en uw processen werden doorheen de jaren steeds weer bijgeschaafd. Dit alles moet digitaal en doordacht vertaald worden.
Kortom, een investering meer dan waard!
Onze klanten getuigen
Vandaag blikt Seris terug op een succesvol change project met GMI group die de totaaloplossing Gservice implementeerde, compleet geĆÆntegreerd met o.a. SharePoint en Teams.
Meer weten?
Laat hiernaast uw gegevens achter en wij bezorgen u het trendrapport “De digitale barometer” over de digitalisering bij Vlaamse bouw- en installatiebedrijven.
Ontdek hoe u Ćŗw digitale transformatie goed op de rails kan zetten en laat u alvast inspireren door een eerste, vrijblijvend advies van GMI group!
0 reacties