Content marketing, online lead generation, nurturing, customer lifecycle marketing, scoring, cross-sell en up-sell, retention en ROI… In grote bedrijven beginnen ze daar niet aan zonder software, die al deze processen kan stroomlijnen.
Niet weggelegd voor mijn KMO, zei u? Lees dan vooral niet verder…
Automatisering wordt beschouwd als de volgende grote evolutie in marketing, maar past u dat in uw bedrijf ook toe? En in welke mate? Voor veel bedrijven blijft marketing automation vandaag nog beperkt tot email marketingcampagnes en niet veel meer. In werkelijkheid bevat dit domein zoveel meer mogelijkheden die de productiviteit kunnen verhogen, extra winst kunnen genereren en de klantervaring kunnen verbeteren. Als u automatisering meer wil doen opbrengen, doet u best eerst de moeite om alles goed in te stellen. Helaas is dit waar veel bedrijven vast komen te zitten…
We zetten u alvast op weg met 5 eenvoudige en haalbare tactieken die uw bedrijf goed op weg zetten met marketing automation. Geen tijd? Bekijk hiernaast een webcast!
Bekijk de webcast!
Overbrug de kloof tussen sales en marketing
Breng marketeers en verkopers samen op één plek, binnen één CRM-omgeving. Koppel eenvoudig e-mailmarketingtools als Flexmail of Mailchimp. Of integreer meteen ClickDimensions voor geavanceerde marketing automation!
Stap 1
Hou alle gegevens up-to-date in CRM
De grootste reden waarom veel bedrijven falen bij het instellen van marketingautomatisering op een hoog niveau, is dat ze de rol van CRM, data-acquisitie en op gegevens gebaseerde inzichten, niet echt beschouwen als automatisering. Dit is een probleem, omdat een slechte gegevenskwaliteit, hetzij vanwege ontbrekende of onjuiste gegevens, uw marketinginspanningen aanzienlijk kan teniet doen.
Marketingteams die er niet in slagen om gegevens up-to-date te houden of met gegevens moeten werken die significante onnauwkeurigheden bevatten, kunnen geen gerichte marketingcampagnes lanceren. Niet alleen worden de klantenrelaties bijgevolg verwaarloosd, maar ook de kwaliteit van de relatie zal ondermijnd worden door valse verkoopsbeloftes op basis van foute informatie.
Gebruik daarom een CRM-systeem dat u in staat stelt om uw ganse contactdatabase regelmatig te screenen op fouten of onvolledigheden. Als u klantengegevens verzamelt uit meerdere bronnen is het cruciaal dat uw CRM-systeem ingebouwde mogelijkheden biedt om onderlinge verwijzigingen te controleren.
Als u optimaal gebruik wilt maken van alle opties voor marketingautomatisering, investeert u best in een krachtig CRM-systeem zoals Microsoft Dynamics 365 Sales. Het bieden van gepersonaliseerde inhoud is een topprioriteit voor elke marketeer. Een goed CRM-systeem vormt dan ook de basis van elke inspanning om uw doelgroep te bereiken.
Met Dynamics 365 Sales brengt u marketeers en verkopers bovendien samen op één plek. Koppel eenvoudig e-mailmarketingtools als Flexmail en Mailchimp aan uw CRM-omgeving. Of integreer meteen ClickDimensions voor geavanceerde marketingautomatisering.
Stap 2
Breng het volledige traject in kaart
Eens u een CRM-systeem hebt geïnstalleerd, is het tijd om te kijken wat u met al die gegevens kunt doen. Door de informatie die in uw CRM wordt ingevoerd te scheiden, kunt u zien hoe uw huidige marketingcampagnes werken en deze kunt verbeteren voor betere prestaties. De meest effectieve manier om dit te doen, is door de volledige reis van een gebruiker te volgen, van inbound tot verkoop en alles wat daarna gebeurt.
Het genereren, kwalificeren en scoren van leads vraagt meer tijd dan u denkt. Zeker als uw sales- en marketingmedewerkers niet dezelfde instrumenten gebruiken… Met de ingebouwde marketing automation tools van ClickDimensions in het CRM-systeem van Dynamics 365 Sales, stelt iedereen de juiste prioriteiten.
Niet alleen kan uw commerciële afdeling zo meer leads aantrekken en meer verkopen… Uw marketeers zullen potentiële en bestaande klanten meer kunnen engageren met gerichte marketingcampagnes.
Stap 3
Stel benchmarks in
Terwijl u door het proces van marketingautomatisering loopt, zult u zich snel realiseren dat u dit niet als een of/of-scenario kunt beschouwen. Ofwel gebruikt u een geautomatiseerd proces… ofwel niet. Integendeel, marketingautomatisering is een meerfasig proces en u moet benchmarks (ijkpunten, referentiecriteria) instellen die u hierbij kunnen begeleiden. Zo weet u of de marketingprocessen al dan niet geautomatiseerd verlopen.
Er is een groot verschil tussen een generieke e-maillijst die voor alle klanten en alle behoeften dient, en een e-maillijst die klanten de mogelijkheid biedt om hun contactvoorkeuren in te stellen. Het versturen van generieke e-mails is verre van hetzelfde als een mobiel geoptimaliseerd videobericht of een e-mail waarin social media wordt geïntegreerd. Uw automatiseringsbenchmarks gaan dus over het detailniveau dat u hebt bereikt bij het organiseren van uw klantenrelaties.
Stap 4
Automatiseren met een persoonlijke toets
Hoe maakt u van marketing automation een persoonlijk proces? We hebben het hier niet over Artificial Intelligence (AI), hoewel dat – meer dan ooit – een grote rol speelt in het marketingproces. Nee, als we zeggen dat u ook de persoonlijkheid moet automatiseren, bedoelen we dat u klantpersonages moet ontwikkelen (customer personas). Dit zijn templates, zeer specifiek zijn voor bepaalde klantbehoeften, demografie en andere belangrijke gegevens.
Elk personage behoort namelijk tot een specifieke verkoopgroep. Simpel gezegd, u kunt niet op dezelfde manier met al uw klanten praten, maar u kunt ook geen honderden individuele e-mails schrijven. Deze personas zijn een middel om efficiënter te communiceren.
Met ClickDimensions kunt u niet alleen marketingcampagnes beheren, maar ook het online gedrag van uw leads opvolgen, mogelijke klanten identificeren en rangschikken al naargelang hun potentieel.
Aan de hand van de kennis die u haalt uit e-mail marketing, web intelligence, het scoren van leads, social media, webformulieren, enquêtes, landingpagina’s, nurture marketing, het beheer van abonnementen, campagne en zoveel meer… kan u zo ontdekken wie geïnteresseerd is in uw producten, hoe sterk die interesse is, om vervolgens de juiste actie te ondernemen.
Stap 5
Maak er een zaak voor iedereen van
Het is duidelijk dat marketing automation uw bedrijfsresultaten zal bevorderen en uw manier van zaken doen zal verbeteren, toch blijft het inzetten van uitgebreide geautomatiseerde marketing een behoorlijke uitdaging. Het proces dat met marketing automation gepaard gaat, wordt vaak als groeivertragend beschouwd en boezemt vele bedrijven nog angst in.
Maar laat dit u niet tegenhouden… Door marketing automation te introduceren in uw bedrijf, zullen ook de interne workflows geoptimaliseerd worden, het teambeleid worden verbeterd en zullen verkoopmanagers zich meer kunnen bezigheden met productievere activiteiten dan louter gecompliceerd dataverkeer. Marketing automation is er voor iedereen.
Het biedt een perfect antwoord op de uitdagingen van vandaag, variërend van het op het juiste moment lanceren van leads tot het opsplitsen van gegevens tot zinvolle benchmarks. Door de overstap te maken naar CRM en data-driven marketing, stellen veel bedrijven hun toekomst veilig.
Als u deze vijf criteria voor marketingautomatisering volgt, zal u ervaren dat uw marketingcommunicatie veel effectiever wordt. Meer nog, u zal het achteraf zelfs moeilijk kunnen geloven dat u ooit campagnes op een andere manier hebt uitgevoerd!
Download het eBook!
Hoe kan uw organisatie ervoor ervoor zorgen dat u het meest haalt uit CRM-investering? Laat u inspireren door het advies van 20 CRM-experten. Hun reacties helpen u om Dynamics 365 Sales te optimaliseren.
Dit handige eBook is een onmisbare bron voor gebruikers die hun investering in het systeem willen maximaliseren!
0 reacties